Organitzadors gràfics d’idees: experiència i recursos.

Després d’un any centrat en opos, i amb la defensa encara calenta, ha arribat el moment de reactivar el blog. I el volia fer amb una entrada sobre la meua experiència fent servir els organitzadors gràfics d’idees, i de pas compartint el material.

Els organitzadors gràfics d’idees son ferramentes fonamental en el procés d’aprenentatge. Per una banda reforcen la comprensió d’allò aprés expressant-lo de forma gràfica. D’altra banda resulta fonamental per consolidar tècniques d’estudi i de comprensió per als alumnes.

La meua experiència ha sigut ben positiva. La primera vegada, com tot, va costar prou. Per tant heu de ser insistents i no tirar la tovallola a la primera queixa dels nostres alumnes. En el meu cas, per a novembre l’ús dels primers organitzadors estava totalment normalitzat. De fet, els vaig deixar en una safata al aula, i per al segon trimestre els alumnes els gastaven de forma autònoma, inclús en altres assignatures.

Els primers organitzadors van en parella, i es poden fer servir en qualsevol assignatura. El primer es el taronja, i serveix per a extraure les idees d’un text de forma estructurada. Es a dir, estem davant d’una plantilla per a aprendre a fer un bon esquema de clau, i de pas, aprofundir en la lectura comprensiva i en el coneixement de l’estructura d’un text. Cap a meitat de curs vaig ficar el segon, el de color blau. Es tracta d’un organitzador d’idees previ a la redacció d’un text, guiant-nos pas per pas en la relació d’idees, l’estructura i els connectors. M’agradaria moltíssim treballa amb el mateix al menys dos anys seguits i veure com evolucionen amb l’ús rutinari d’aquestes ferramentes.

Els altres tres son un trio ja especialitzat en la història. El primer d’ells es una plantilla per a l’elaboració de eix cronològics, i el segon per a fer mapes. Es a dir, entre els dos ens acostumen a localitzar cronològica i espacialment es esdeveniments històrics. El tercer en discòrdia es una taula per a treballar la causalitat. Al lloc centrar hem de col·locar un esdeveniment històric, com el final de la Guerra Civil Espanyola. A l’esquerra col·locarem les causes, i a la dreta les conseqüències. A més a més teniu un model una miqueta més exigents que distingeix entre les causes i les conseqüències a llarg i curt termini, sobre tot per als cursos més avançats.

Per últim recomanar-vos que els proveu a classe, i que no patiu per les primeres vegades, que insistint el resultat es boníssim.   

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.